CHARAKTERISTIKA OBSAHOVÝCH CELKOV ŠKVP
DETI DÚHY
„Saunovanie a hry vo vode“
Charakteristika obsahového celku:
Saunovanie je súčasťou ochrany vlastného zdravia, je aktívnym činiteľom zdravého životného štýlu. Podmienky a možnosti našej materskej školy nám umožňujú realizovať saunovanie detí. Je veľmi účinnou formou otužovania, pri ktorej sa deti otužujú vzduchom a vodou. Kombinácia týchto dvoch faktorov má vynikajúce liečebno-preventívne a hygienické účinky.
Našim cieľom je pozitívne ovplyvňovať chorobnosť, telesnú a psychickú zdatnosť detí, posilňovať obranyschopnosť organizmu, zlepšovať prekrvenie kože, aktivizovať tvorbu protilátok. Sauna účinne vplýva na vegetatívny nervový systém, čím sa prehlbuje spánok, znižuje sa sklon k nervozite, zlepšujú sa pľúcne funkcie. Saunovanie upevňuje sebavedomie detí, posilňuje ich vôľové vlastnosti, rozhodnosť, húževnatosť a odvahu. Významne obohacuje prostredie, v ktorom deti žijú a vyrastajú.
Súčasťou budovy našej materskej školy je aj bazén, ktorý využívame ako ochladzovňu po saunovaní, ale aj k hrám deti vo vode. Deti sa postupne oboznamujú s vodou, odstraňuje sa u nich strach z vody, predovšetkým z ponorenia hlavy, osvojujú si elementárne základy a prvky predplaveckej prípravy. Hrajú sa a experimentujú s primerane teplou vodou.
Z pohľadu materskej školy je významné, aby sa u detí zúčastnených na saunovaní a hrách vo vode prejavilo celkové zlepšenie telesného stavu, zlepšenie funkčných vlastností a držania tela, zvýšená odolnosť voči chorobám a posilnenie kladných duševných a charakterových vlastností dieťaťa. Okrem toho pohyb, ktorý je vo vode menej namáhavý, kladne ovplyvňuje hlavne deti so zábranami a pocitmi menejcennosti, osvedčil sa ako preventívny aj ako liečebný prostriedok.
„Hráme sa s DIGITÁLNYMI TECHNOLÓGIAMI“
Charakteristika obsahového celku:
Potreba rozširujúcich učebných osnov vznikla zmenou profilácie školy a zlepšením materiálno-technických podmienok v materskej škole. Obsahový celok je zameraný na implementáciu digitálnych technológii do výchovno-vzdelávacieho procesu. Cieľom rozširujúcich osnov je rozvíjať digitálnu gramotnosť detí na elementárnej úrovni. Prostredníctvom detských edukačných programov a využitím digitálnych technológií (interaktívna tabuľa, digitálny fotoaparát, videokamera, digitálny fotorámček, tlačiareň, tablet, digitálny mikroskop, mikrofóny, digitálne hračky a pod.,) pri poznávaní, objavovaní, bádaní, dokumentovaní, aplikovaní poznatkov, tvorbe vlastných produktov v edukačných aktivitách detí si deti budú rozvíjať informatívne, kognitívne, učebné, komunikatívne, osobnostné, sociálne a psychomotorické kompetencie. Integráciou digitálnych technológii v edukačnom procese chceme pôsobiť na celostný rozvoj osobnosti dieťaťa. Chceme, aby výchovno-vzdelávací proces bol pre deti atraktívny a motivujúci. Zdôrazňujeme formy zážitkového učenia a uplatnenia inovatívnych prístupov v edukácii. Pedagóg citlivo kombinuje digitálne technológie s inými dostupnými didaktickými pomôckami podľa rozvojovej úrovne detí. Rozširujúce učebné osnovy dávajú učiteľke možnosť zaradiť špecifické ciele/výkonové štandardy podľa potreby a aktuálnosti týždennej témy.
SEPTEMBER:
„Spoznávam seba, Teba a MŠ“
Charakteristika obsahového celku:
Obsahový celok SPOZNÁVAM SEBA, TEBA A MŠ sa skladá z 4 tém. Cieľom tematického celku JA A MOJI KAMARÁTI V MATRESKEJ ŠKOLE, je oboznámiť deti s prostredím MŠ a životom v nej. Zjednotiť detský kolektív po prázdninách, naučiť sa vnímať denný poriadok a jeho usporiadanie, rozvíjať základné hygienické návyky , vytvoriť pravidla správania, vzájomných vzťahov a vzájomnej komunikácie. Zameriame sa na spoznávanie záujmov jednotlivých detí, budeme smerovať k uľahčeniu adaptačného procesu novoprijatých deti, k zorientovaniu sa v MŠ a v jej okolí. Deti spoznajú, alebo si upevnia mená kamarátov , učiteliek a zamestnancov, naučia sa vnímať svoje miesto v kolektíve. Budeme podporovať vytváranie kamarátskych vzťahov, rozvíjať záujmy a aktivity deti v hre. Súčasťou obsahového celku je téma MOJA OBĽÚBENÁ HRAČKA, kde sa deti zoznámia s hračkami, naučia sa ich správne pomenovať a rozlišovať ich rozlišovať ich vlastnosti, kreatívne ich využívať v hre, šetrne s hračkami zaobchádzať. V tematickom celku U NÁS DOMA je naším cieľom zaujať postoj k rodine, posilňovať vzťah detí k miestu kde bývajú, ale aj k prostrediu, ktoré ich obklopuje. Rozvíjať empatiu, toleranciu a spoluprácu. Cieľom obsahového celku je aj objavovanie a poznávanie bezprostredného okolia v téme BEZPEČNE DETI NA CESTE. Smeruje k utváraniu a následne k praktickému uplatňovaniu zásad bezpečného správania sa pri hre, dodržiavaniu pravidiel bezpečnosti v triede, pravidiel pri pobyte vonku , k uplatňovaniu elementárnych návykov správania sa dieťaťa ako účastníka cestnej premávky. V obsahovom celku budeme podporovať rozvoj pohybových schopnosti, rozvíjať všetky zmysly, vyjadrovať zmysluplne svoje myšlienky, nápady a pocity.
OKTÓBER
„Čaro jesene“
Charakteristika obsahového celku:
Cieľom obsahového celku ČARO JESENE je rozvíjanie kľúčových kompetencii dieťaťa priamym a sprostredkovaným pozorovaním okolitej prírody. Chceme skvalitňovať vnímanie prírody a vytvoriť zodpovedný postoj k životnému prostrediu.
V téme obsahového celku DARY JESENE zdôrazníme význam a dôležitosť ovocia a zeleniny pre zdravie človeka, budeme používať všetky zmysly, pozorovať, experimentovať, využívať praktické a estetické činnosti a aktivity na rozvíjanie kritického myslenia. Na túto tému priamo nadväzuje tematický celok V NAŠEJ ZÁHRADE, kde budeme bližšie poznávať stromy a kríky v okolitej prírode, rozlišovať ich podľa typických znakov, pozorovať zmeny, ktoré sa dejú v jeseni. Estetické hodnoty prírody , jej krásu a jedinečnosť podporíme v téme FARBY JESENE. V pripravovaných aktivitách dáme priestor kreativite detí, uplatňovaniu ich individuálneho farebného videnia, precítenie jesennej atmosféry. Október uzavrie tematický celok TAJOMSTVO LESA, kde deti budú objavovať rastlinnú a živočíšnu ríšu, uplatnia svoje poznatky z výletov, vychádzok a exkurzii (napr. EKOCENTRUM).
NOVEMBER
„Abeceda zdravia“
Charakteristika obsahového celku:
Obsahový celok ABECEDA ZDRAVIA upriamuje pozornosť deti na vlastné zdravie a jeho upevňovanie po stránke fyzickej aj psychickej. V tematickom celku MOJE TELO budeme formovať pozitívny vzťah detí k ochrane života, vlastného zdravia a zdravia iných ľudí, budeme rozvíjať elementárne základy o ľudskom tele o jeho funkcii. V téme CHRÁŇ SI SVOJE TELO zdôrazníme zásady starostlivosti o svoje zdravie , zásady práv dieťaťa, vytváranie vzťahov na základe všeobecne uznávaných hodnôt. Naším cieľom je vypestovať návyky bezpečnej manipulácie s hračkami, s náradím, návyky bezpečného správania sa pri hrách, pri športových a iných činnostiach. Tematickým celkom PESTRÁ STRAVA nadviažeme na doterajšie poznatky deti o zdravej výžive a budeme upevňovať a podporovať zdravé návyky, potrebu jesť pestrú a vyváženú stravu, obmedzovať sladkosti a iné nezdravé návyky, a tým vytvárať postoje k zdravému životnému štýlu. November ukončíme tematickým celkom POČASIE, kde budú deti pozorovať a rozlišovať zmeny v prírode. Cieľom tematického celku je vytvárať závery k vlastnému telu - ako sa obliekať, prečo sa otužujeme, prečo sú vitamíny dôležité v týchto chladných mesiacoch .
DECEMBER
„Detské priania“
Charakteristika obsahového celku:
Obsahový celok DETSKÉ PRIANIA veľmi úzko súvisí s názvom mesiaca, v ktorom detí zažijú množstvo prekvapení a očakávajú splnenie vlastných prianí. Posilňujeme v ňom citové vzťahy k rodine, a rozvíjame estetické cítenie detí a ich zručností. Tradíciu sviatkov začíname tematickým celkom MIKULÁŠ, kde bude zdôraznené vytváranie hodnôt, rozlíšenie dobra, zla, ale hlavne budeme viesť deti k pochopeniu a k poznaniu ,že dobro je odmenené dobrom. V téme VIANOČNÉ PRIANIA budú deti vyjadrovať svoje priania a túžby pri očakávaní Vianoc. Spoločná príprava Vianoc sa bude niesť v duchu zvykov a tradícií našom regióne ( výzdoba triedy, pečenie medovníkov, ozdobovanie vianočného stromčeka, spev kolied a vianočných piesní...); ČARO VIANOC je témou, kde vrcholia prípravy na Vianoce. Aktivity deti sú prepojené navzájom a práve v tomto týždni sa deti najintenzívnejšie zapoja pri príprave slávnosti v MŠ - výrobou drobných darčekov, prípravou vianočnej burzy, prezentovaním sa na besiedke. Jednoducho v tomto mesiaci bude cítiť ako majú ľudia k sebe blízko, ako harmonicky spolunažívajú deti, rodičia a celá škola.
JANUÁR
„Snehová perinka“
Charakteristika obsahového celku:
Obsahový celok SNEHOVÁ PERINKA smeruje k vytváraniu elementárnych poznatkoch o roku a jeho ročných obdobiach o charakteristických znakoch zimy, na základe priameho pozorovania a vlastných skúsenosti. Mladším deťom ponúkneme v novom roku alternatívny tematický celok, ČO TIE OČKÁ VIDIA. Ciele tohto tematického celku nadväzujú na zážitky z Vianoc, na pomenovanie predmetov, hračiek, na rozvíjanie komunikatívnych kompetencii, podporu emocionality a sebadôvery dieťaťa. Téma NOVÝ ROK sa nesie v znamení času. Deti sa oboznámia s pojmom kalendár, s mesiacmi v roku, so striedaním ročných období a je určená starším deťom. Tematický celok ČASOVÉ PREMENY ďalej tieto časové vzťahy rozvíja v rámci dňa, týždňa a roka. Cieľom témy SNEH SA SYPE je pozorovať, bádať a experimentovať, poznať vlastnosti snehu a ľadu, vyjadrovať vlastné myšlienky v súvislosti so zážitkami deti v zime. Vštepovať lásku k prírode, potrebu ochrany zvierat a starostlivosti o vtáčikov v zime, budeme v téme ZVIERATKA V ZIME. Deťom poskytneme príležitosť na uplatňovanie autonómneho rozhodovania, uplatnenie fantázie, originality a tým budeme podporovať ich vlastnú tvorivosť.
FEBRUÁR
„Zimné radovánky“
Charakteristika obsahového celku:
Zaradenie obsahového celku ZIMNÉ RADOVÁNKY súvisia s vrcholiacim zimným obdobím a s tradíciou prežívania fašiangov v našom regióne. V tematickom celku ZIMNÁ ČIAPKA si deti upevnia pomenovanie odevov, budú zisťovať, ako sa v jednotlivých ročných obdobiach obliekame, prečo je správne oblečenie dôležité pre naše zdravie. Súčasťou zdravého životného štýlu je šport a pohyb na čerstvom vzduchu. Perceptuálno-motorický rozvoj detí budeme v zimnom období rozvíjať v tematickom celku ZIMNÉ ŠPORTY. Prostredníctvom hier na snehu a zimných športov sa u detí prirodzenou cestou budú rozvíjať pohybové schopnosti a poznanie, že pohyb je dôležitý pre zdravie, ale zároveň je potrebné dbať na bezpečnosť svoju aj druhých. Tematický celok NA ĽUDOVÚ NÔTU priblíži deťom ľudové tradície v regióne, dá im priestor k poznaniu tradícií, k tvorivosti, spevu a tancu. Deti zakúsia radosť a veselosť fašiangového obdobia aj prostredníctvom tematického celku KARNEVAL - prípravou masiek, výzdobou triedy, prípravou občerstvenia, svojou aktívnou účasťou na karnevale prostredníctvom tanca a súťaží. Naším cieľom je uspokojovať vyššie potreby, rozširovať poznatkový systém, rozvoj záujmov a motiváciu o spoznávanie okolitej skutočnosti, ako aj podpora túžby po poznaní.
MAREC
„Z rozprávky do rozprávky“
Charakteristika obsahového celku:
Marec ako mesiac, sa nesie tradične v duchu literatúry, keď väčší dôraz dávame na spoznávanie rôznych literárnych žánrov. Preto sme zaradili v ŠkVP obsahový celok Z ROZPRÁVKY DO ROZPRÁVKY. Jeho prvou témou je MOJA KAMARÁTKA KNIHA. V nej sa zameriame na vnikanie do tajov konceptu tlače a knižných konvencií, hodnotenie umeleckých knižných ilustrácií, rozvíjanie jazykovej a literárnej gramotnosti v bohatom literárnom prostredí na tok informačných kompetencii z detských kníh, časopisov, encyklopédii a prostredníctvom nich na rozvíjanie komunikatívnych kompetencií pri rozprávaní, počúvaní rôznych literárnych žánrov, na podporovanie individuality a spôsobilosti byť sám sebou. Cieľom tematického celku ROZPRÁVKOVÝ SVET bude získane poznatky kreatívne uplatňovať v estetických aktivitách. Deti budú mať možnosť prezentovať svoje zážitky z počúvania rozprávok, prežívanie príbehov rozprávkových hrdinov prostredníctvom vlastného sebavyjadrovania. Prichádzajúca jar sa bude niesť v znamení pozorovania, skúmania a bádania v tematickom celku PRÍRODA SA ZOBÚDZA. Deti budú identifikovať charakteristické znaky jarnej prírody, budú realizovať jarné pokusy pri siati, rýchlení vetvičiek, starostlivosti o rastliny v interiéry aj exteriéry školy. Tematický celok JARNÉ KVETY umožní deťom vnímať krásy prírody, jej čaro a jedinečnosť , zaujať ochranárske postoje k prírodnému prostrediu, poznávať jarné kvety. Estetické vyjadrenie v básňach a piesňach umožňuje pochopenie pojmu kvet, ako niečoho čo prináša radosť, estetické dotvorenie exteriéru, ale aj vnímanie kvetu ako daru pre inú osobu. Cieľom je aj vyjadrenie osvojených poznatkov umeleckými výrazovými prostriedkami.
APRÍL
„Jarné záhady“
Charakteristika obsahového celku:
S prichádzajúcou jarou sme v ŠkVP zaradili obsahový celok JARNÉ ZÁHADY. Je zameraný na charakteristické znaky tohto ročného obdobia. Deti v tomto obsahovom celku sa budú učiť vnímať prírodu všetkými zmyslami. V tomto období budú prežívať krásne veľkonočné obdobie. Cieľom tematického celku SVIATKY JARI je aktívne zapojenie detí do príprav Veľkonočných sviatkov, zoznámenie sa s ľudovými tradíciami, vyzdobenie interiéru, maľovanie kraslíc rôznymi technikami, vyjadrenie pocitov a dojmov z prežívania sviatku umeleckými výrazovými prostriedkami. Na túto tému nadväzuje tematický celok DOMÁCE ZVIERATÁ A ICH MLÁĎATA, kde deti zo skúsenosti aj sprostredkovane budú poznávať a naučia sa pomenovať zvieratá a ich mláďatá, spoznajú význam a ich úžitok pre človeka. Tematický zameraný celok na poznávanie života v prírode je obsah témy ZVIERATKA V PRÍRODE (hmyz). Priame spoznávanie drobných živočíchov v prírode a na školskom dvore prinesie deťom spoznanie živej prírody, námety na vyjadrenie predstáv, poznatkov a zážitkov prostredníctvom rozmanitých edukačných aktivít. Deň zeme uvedie téma NAŠA ZEM JE GUĽATÁ, zameraná na citlivý vzťah deti k prírodnému prostrediu. Jej cieľom je poznať, prezentovať a využívať kritické myslenie pri pozorovaní života ľudí, rastlín, zvierat, upozorňuje na význam ochrany životného prostredia, vedie deti k ekologickému vnímaniu a konaniu. Tematický celok VESMÍR A MY je určený predovšetkým starším deťom. Pre deti sa zorganizuje exkurzia do Planetária, kde si rozšíria elementárne poznatky o Slnku, slnečnej sústave, Mesiaci, Hviezdach a vesmírnom svete. V tomto tematickom celku budú deti vytvárať vesmírne prostredie, uplatnia svoju kreativitu vo výtvarných, hudobných a dramatických aktivitách. Do tohto obsahového celku sme zaradili aj tému pre mladšie deti KRESLÍM, KRESLÍM MAĽUJEM, nakoľko chceme aby poznatky z pozorovania sveta deti vyjadrili primeranou formou – estetickým stvárnením v pohybovej, výtvarnej, hudobnej a dramatickej činnosti. Obsahový celok JARNÉ ZÁHADY sa bude niesť v duchu poznania, skúmania, prehlbovania empatie deti k prírodnému prostrediu.
MÁJ
„Náš domov“
Charakteristika obsahového celku:
Cieľom obsahového celku NÁŠ DOMOV je priblížiť deťom domov ako pojem, ako miesto istoty a bezpečia, kde deti žijú so svojou rodinou, domov - ako miesto pre všetkých. Tematický celok MOJA MAMA je zameraný na pochopenie štruktúry rodiny a funkcie rodičov s dôrazom na rolu matky. Deti vyjadria svoj vzťah k matke aktívnou prípravou a prezentáciou na slávnostných besiedkach. V téme KTO SA O NÁS STARÁ deti spoznajú pracovné profesie ľudí a ich význam pre spoločnosť. Pre mladšie deti sme v tomto obsahovom celku zaradili doplňujúcu tému STAVIAM, STAVIAM PEKNÝ DOM, v ktorom chceme deťom priblížiť domov, dať im priestor komunikovať, tvoriť, objavovať a tým podporovať ich empatiu k prostrediu v ktorom žijú. Na hodnoty rodiny a domova nadväzuje téma PREŠOV – MOJE MESTO. Deti spoznajú dominanty mesta, vyjadria svoj postoj k svojmu mestu rôznymi umeleckými výrazovými prostriedkami, budú pozorovať, zisťovať, plánovať a stavať rodné mesto. Že nielen naše mesto je krásne, budú spoznávať v téme KRÁSY MOJEJ VLASTI (Slovensko), ktorá je určená pre staršie deti. Spoznajú hlavné mesto, jeho symboly, dominanty a kultúrne pamiatky. Budú sa zoznamovať aj s inými mestami našej vlasti. Obohatia tému o vlastné zážitky z ciest a dovoleniek na Slovensku. Využijú aj prezentácie k téme, encyklopédie, zostroja albumy, knihy, vyjadria svoj vzťah k vlasti prostredníctvom komunikačných a estetických aktivít.
JÚN
„Vitaj leto“
Charakteristika obsahového celku:
Koniec školského roka sa nesie v znamení leta a očakávania prázdnin, preto aj obsahový celok VITAJ LETO je sústredený na tieto udalosti, ktoré sa dejú v prírode, ale aj v materskej škole. Tematický celok DEŇ DETÍ podporuje pozitívne sociálne vzťahy s rovesníkmi aj dospelými. Triednymi projektmi tento týždeň pripravíme množstvo edukačných aktivít na prezentovanie kompetencii deti, posilňovanie radosti, vzájomnú spoluprácu a upevnenie pocitu úspešnosti a sebadôvery. Leto nám poskytuje nové možnosti, výlety, exkurzie, realizáciu školy v prírode, bádanie a skúmanie, čo budeme realizovať v tematickom celku V ZOO a ŽIVOT PRI VODE (rastliny a živočíchy). Spoločne sa budeme tešiť na prázdniny, na miesta ktoré navštívime, na spoločné trávenie času s rodinou v téme CESTUJEME NA PRÁZDNINY. Rozlúčime sa nielen s MŠ, ale aj s kamarátmi, ktorí sa v septembri stanú prvákmi. Preto sme zaradili do tohto obsahového celku tému pre predškolákov DOVIDENIA ŠKÔLKA. Jej cieľom je prezentovať dosiahnuté kompetencie 5-6 ročných deti tradičnou rozlúčkou predškolákov s materskou školou. Obsahový celok sa bude niesť v duchu radosti a očakávania deti z pestrých edukačných aktivít.