Školský vzdelávací program

 

DETI DÚHY

 

 

Učebné osnovy

 

Revidovanie učebných osnov „ČO DEŤOM K ŠŤASTIU TREBA“ vychádzalo z analýzy výchovno- vzdelávacieho procesu a z potrieb a skúsenosti  pedagógov. Dôraz sme kládli na zosúladenie výkonových štandardov s obsahovým a tematickými celkami v jednotlivých mesiacoch. Učebné osnovy vychádzajú z profilácie školy, jej koncepcie a jej cieľov. Rešpektujú vnútorné  a vonkajšie podmienky materskej školy, projekty realizované na škole, aktuálne ročné obdobie, sviatky, regionálne zvyky  a tradičné aktivity  MŠ. Využili sme možnosť revidovania aj na zmenu názvu ŠkVP na názov „ DETI DÚHY“ .         

Dúha je optický úkaz, prejavujúci sa ako skupina sústredených farebných oblúkov ktoré vznikajú lomom a vnútorným odrazom slnečného, alebo mesačného svetla na vodných kvapkách v atmosfére. Symbol dúhy je po stáročia považovaný za symbol nádeje, jednoty , pestrosti a rozličnosti, symbol integrácie odlišných ľudí, menšín. Dúha sa objavuje vždy ku koncu dažďa ako predzvesť konca zlého počasia.

Našou snahou nie je len zmeniť názov ŠkVP, ale chceme zabezpečiť, aby výchovno- vzdelávací proces bol pre deti „farebný“ teda hlavne motivujúci k aktivite a aby podnety k aktivitám boli pre deti  zmysluplné a atraktívne. Chceme, aby bol ŠkVP pestrý a zaujímavý ako farba dúhy, aby nás zjednocoval a podporoval rozvoj celostnej osobnosti dieťaťa v poznávaní dieťaťa ako seba samého, sveta ľudí, prírody a kultúry. Vo výchovno-vzdelávacom procese budeme uplatňovať princípy vyplývajúce z názvu programu „DETI DÚHY“. 

Učebné osnovy školského vzdelávacieho programu sú vypracované v súlade so Štátnym vzdelávacím programom ISCED 0,  doplnené sú o vlastné  výkonové štandardy v rozširujúcich učebných osnovách súvisiace so zameraním materskej školy v oblasti digitálnych technológii, saunovania a hrách vo vode a prierezovej témy „DOPRAVNÁ VÝCHOVA“. Náš školský vzdelávací program sa skladá z 10 obsahových a 43 tematických celkov, ktoré na seba nadväzujú a vytvárajú priestor na rozvíjanie poznatkového systému detí, zručnosti, návykov a postojov. Obsahové celky sú navrhnuté v logickej postupnosti podľa ročných období a s tým súvisiacich zmien v prírode. Obsahový celok pozostáva spravidla zo štyroch príbuzných tém, ktoré na seba  logicky nadväzujú. Témy sú zamerané na poznávanie okolitého sveta a hodnoty, ktoré vplývajú na rozvoj detskej osobnosti.                 
Časové trvanie jednej témy je jeden týždeň, ale nie je vylúčené, že bude trvať kratšie, alebo dlhšie a doplní sa aktuálnou témou, čo učiteľka zaznamená doplnením výkonových štandardov a zdôvodní v týždennom zhodnotení výchovno-vzdelávacej činnosti. Podobne postupuje pri príprave  týždenného projektu  „ŠKOLA V PRÍRODE“´, kde ciele a aktivity pripravujú všetky učiteľky 5-6 ročných detí zohľadňujúc miestnu lokalitu, možnosti bádania, skúmania, riešenia tvorivých a zábavných úloh. Výkonové štandardy jednotlivých obsahových celkov a tém sú základným východiskom pri vytváraní výchovno-vzdelávacích cieľov v plánoch výchovno-vzdelávacej  činnosti. V nich pedagogickí zamestnanci formulujú konkrétny cieľ, ktorý sa má dosiahnuť v plánovanej činnosti s dôrazom na rozvojové možnosti detí,  vyberajú materiálno-didaktické prostriedky a spôsob realizácie aktivity. Výchovu a vzdelávanie uskutočňujú počas celého pobytu dieťaťa v materskej škole, prostredníctvom organizačnej formy - edukačnej aktivity. Pri jej realizácii zvažujú najvhodnejší spôsob - v skupine detí, frontálne alebo individuálne. 
Každodennou súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti bude aj rozvíjanie a upevňovanie kultúrnych, hygienických, stravovacích a spoločenských návykov deti. Plnenie výkonových štandardov učiteľka usmerňuje tak, aby deti dosiahli dané kompetencie v peceptuálno- motorickej, kognitívnej a sociálno-emocionálnej oblasti.
Podporu zdravia a uplatňovanie zdravého životného štýlu budeme realizovať prostredníctvom rozširujúcich  učebných osnov „SAUNOVANIE A HRY VO VODE.“ Deti, ktoré majú informovaný súhlas rodiča, súhlas detského pediatra  a spĺňajú podmienky zdravotného stavu si tak budú rozvíjať psychomotorické, kognitívne, sociálne, učebné, kompetencie v oblasti ochrany a prevencie zdravia otužovaním, saunovaním, hrami vo vode a to 1 krát v týždni. Ciele saunovania si učiteľ plánuje podľa rozširujúcich učebných osnov v plánoch výchovno vzdelávacej činnosti.
Cieľom integrácie digitálnych technológii vo výchovno-vzdelávacom procese je zvládnuť elementárne základy práce s PC, riešiť interaktívne úlohy a tým rozvíjať príčinné a tvorivé myslenie. Dieťa  pracuje pod dohľadom učiteľa, ktorý si jednotlivé postupy rozpracuje podľa rozširujúcich učebných osnov v obsahovom celku „HRÁME SA S DIGITÁLNYMI TECHNOLÓGIAMI.“